آموزش نصب ایزوگام

دلیل این که در این مطلب به آموزش نصب ایزوگام می پردازیم، این است که نصب ایزوگام از جمله مهمترین عوامل مؤثر بر کیفیت و کارایی نهایی عایق کاری در سطوح گوناگون است. برای داشتن عملکرد درست و افزایش مدت طول عمر مفید ایزوگام‌ نصب شده، دو عامل جنس و کیفیت ایزوگام و نصب و اجرای اصولی آن از اهمیت بسیار زیادی برخوردارند و اگر این دو عامل به درستی رعایت شوند، عایق کاری مورد نظر، طول عمر بیشتر و مفیدتری خواهد داشت.

بنابراین در این میان، نصب ایزوگام اهمیت فوق العاده‌ ای دارد و تا زمانی که به درستی انجام نشود، نباید از عایق کاری مورد نظر، انتظار کارایی خوبی را داشت، چرا که در این شرایط، حتی کیفیت ایزوگام نیز تحت تأثیر قرار می‌ گیرد و ممکن است موجب آسیب به آن شود، و علاوه بر این اجرای غیر اصولی عایق کاری موجب تحمیل هزینه های مضاعف در ساختمان می گردد.

مهم‌ ترین مسئله در نصب ایزوگام این است که این کارحتما باید به دست افراد متخصص و ایزوگام کارهای حرفه‌ای انجام شود؛ چرا که متاسفانه سهولت نصب و اجرای این عایق رطوبتی باعث شده است تا افراد بسیاری (مثل بنا، لوله کش و …) شخصاً اقدام به نصب این عایق رطوبتی نمایند. این در حالی است که نصب این عایق نیز همانند تمام کارهای دیگر نیازمند توجه به ظرافت‌ ها و قواعدی است که تنها ایزوگام کارهای حرفه‌ای با آن‌ ها آشنا هستند. همکاران متخصص ما در شرکت ایزوگام ممتاز آماده ی ارائه ی خدمات نصب و اجرای ایزوگام به صورت  کاملا حرفه ای و با قیمت مناسب توسط بهترین نصابان ایزوگام در کرج و تهران می باشند.

آموزش نصب ایزوگام

نکات مهم قبل از نصب ایزوگام

برخی از نکات مهم قبل از نصب ایزوگام وجود دارند که حتما باید توسط ایزوگام کار پیش از اجرای ایزوگام، انجام شوند و همچنین جهت افزایش کیفیت نصب، توصیه می شود که از نصاب ایزوگام مجرب که دوره های آموزش نصب ایزوگام را گذرانده است، استفاده شود. برخی از مهمترین این نکات قبل از نصب ایزوگام عبارتند از:

۱)  برای این که ایزوگام تا مدت‌ های طولانی دوام داشته باشد و دچار آسیب نگردد، حتماً باید دقت شود که به صورت اصل بوده و دارای نشان ملی استاندارد باشد.

۲) سطح زیرین ایزوگام در حد امکان باید کاملاً صاف و بدون برآمدگی باشد.

۳) سطح مورد نظر برای نصب ایزوگام باید کاملاً تمیز و عاری از هر گونه گرد و خاک و دوده باشد.

۴) اجرای عایق‌ کاری باید در روزهایی که هوا صاف است، انجام گیرد. بدین ترتیب در روزهایی که احتمال بارش برف و باران وجود دارد به هیچ عنوان نباید اقدام به نصب ایزوگام گردد. در هنگام نصب و اجرای ایزوگام شرایط جوی باید به گونه‌ای باشد که تا چند ساعت قبل و بعد از نصب ایزوگام، محیط مرطوب نباشد تا حداکثر چسبندگی با سطح و نیز لایه‌ های کنار هم ایجاد شود و هیچ روزنه‌ ای نیز برای ورود رطوبت بر جای نماند.

۵) دمای زیر ۵ درجه‌ ی سانتی گراد برای نصب ایزوگام مناسب نیست و در صورت نصب، ممکن است باعث کاهش خاصیت الاستیسیته ایزوگام شود. به طور کلی نصب ایزوگام در دمای زیر ۵ درجه موجب می‌ شود که خاصیت لاستیکی رول‌های ایزوگام به شدت کاهش یافته و حتی از بین برود؛ در این صورت اتصال بین سطوح با ایزوگام به خوبی انجام نمی شود و امکان ترک برداشتن لایه‌ ها نیز وجود دارد.

۶) نصب ایزوگام نباید در دمای بیش از ۴۰ درجه‌ ی سانتی گراد نیز انجام شود.

۷) تمامی گوشه‌ ها و همچنین اطراف سطوحی که زاویه‌ ی ۹۰ درجه دارند، باید قبل از نصب ایزوگام، با سیمان ماهیچه کشی شوند و برای این که از چسبیدن سطوح در گوشه‌ ها اطمینان حاصل شود، این قسمت ها باید با استفاده از قیر مذاب چسبیده شوند و قبل از این کار نیز بین سطوح به وسیله‌ ی ماله کشی باید هواگیری شود. همچنین باید دقت شود که برای این کار بهتر است در هنگام اجرا ماله  گرم باشد.

۸) عایق ایزوگام نباید روی زاویه‌ ی ۹۰ درجه نصب شود و در این فضاها باید از فیله استفاده شود.

۹) اگر سطح مورد نظر برای ایزوگام کردن فلزی باشد، باید توجه شود که این سطح تمیز و بدون زنگ زدگی باشد و علاو بر این بهتر است که قبل از نصب ایزوگام، از پوشش ضد زنگ استفاده گردد.

۱۰) در صورتی که سطح مورد نظر برای نصب ایزوگام، موزاییکی یا سرامیکی باشد، بهتر است فاصله‌ ی سطوح و سرامیک‌ ها با دوغاب پر شوند.

مراحل نصب ایزوگام توسط ایزوگام کار ماهر

مراحل مختلف نصب ایزوگام طبق آموزش نصب ایزوگام که حتما باید توسط یک نصاب ایزوگام حرفه ای انجام شود، عبارتند از:

۱) تمیز کردن سطح مورد نظر:

اولین کاری که در مورد نصب ایزوگام باید انجام گیرد، این است که سطح مورد نظر باید کاملاً تمیز گردد و عاری از هر گونه گرد و غبار یا آلودگی های دیگر و همچنین بدون هر گونه وسایل اضافی بوده و کلیه‌ ی اشیاء فلزی موجود در سطح مورد نظر مانند کولر، منبع انبساط، منبع‌ های ذخیره‌ ی آب و هر نوع اشیاء خارجی دیگر باید از محل برداشته شده و سطح کار کاملاً آزاد شود تا فرآیند نصب ایزوگام به راحتی و به صورت یکنواخت انجام گیرد.

علاوه بر این، در این مرحله کلیه ی اجسام تیز و فلزی مانند میلگرد، سر ستون، و هر زائده‌ ی تیز دیگر باید برش داده شود و از روی سطح برداشته شود تا کاملاً هم‌ تراز با سطح مورد نظر گردد. در مورد نصب و اجرای ایزوگام، اهمیت تمیز کاری به گونه ای است که اگر در مراحل اجرا، این کار به درستی انجام نشود، حتی با استفاده از پرایمر هم اتصال ایزوگام به سطح زیرین آن به خوبی انجام نخواهد شد. در واقع اگر سطح مورد نظر هر گونه رطوبت، آلودگی، سنگ‌ ریزه یا هر جسم خارجی دیگری داشته باشد، بر روی کیفیت نصب و عملکرد ایزوگام تأثیر منفی خواهد داشت.

۲) درزگیری سطح مورد نظر:

دومین مرحله از مراحل اجرای ایزوگام بر طبق آموزش نصب ایزوگام، درزگیری سطح مورد نظر می باشد.

سطح زیرین ایزوگام حتماً باید یکدست، و بدون هر گونه ترک و شکاف با عرض بیشتر از ۱ سانتی متر باشد؛ چرا که ترک‌ های کوچک و ریز در هنگام اجرای پرایمر کاملاً برطرف می‌ شوند، اما ترک‌ های بزرگ تر حتماً باید پوشانده شوند. در صورتی که فاصله‌ ی ترک‌ ها بیش از ۱ سانتی متر باشند، باید با خمیر ماستیک و سیمان پر شوند و قبل از ادامه‌ ی مراحل ایزوگام کاری باید صبر شود تا آسترها کاملا خشک شوند.

۳) زیرسازی ایزوگام:

از جمله مهترین مراحل در آموزش نصب ایروگام، زیرسازی ایزوگام است. نصب ایزوگام بر روی سطوحی که چسبندگی خوبی ندارند یا انبساط و انقباض دارند یا حتی شیب مناسبی ندارند، به زودی از بین خواهد رفت. بنابراین، در صورتی که محل نصب ایزوگام از نظر کارشناسان نصب ایزوگام، چسبندگی لازم را نداشته باشد و یا شرایط مناسبی نداشته باشد، قبل از نصب ایزوگام، حتماً باید زیرسازی سطح اصلاح شود. بنابراین نحوه ی انجام زیرسازی بر روی سطوح با جنس های مختلف از جمله سیمان، موزائیک، آسفالت و… متفاوت است.

 

۴) شیب بندی سطح و ماهیچه کشی گوشه ها:

یکی از اصول مهمی که در فرآیند آموزش نصب ایزوگام اهمیت دارد، دقت به چگونگی شیب‌ بندی سطح مورد نظر است. سطح مورد نظر برای نصب ایزوگام، باید قبل از نصب حتما شیب‌ بندی داشته باشد و این شیب‌ بندی باید به گونه ای باشد که آب به سمت آبروهای موجود جریان یابد تا بر روی سطح به صورت راکد باقی نماند. توجه داشته باشید که در صورتی که شیب‌ بندی به درستی انجام نشود، آب در یک محل خاص جمع شده و عایق‌ کاری نتیجه ی مطلوبی نخواهد داشت. بنابراین، عایق‌ های رطوبتی نیز باید موازی با مسیر شیب نصب گردند.

یکی دیگر از نکات مهم در شیب‌ بندی و نصب ایزوگام ماهیچه‌ کشی زاویه‌ ها و گوشه‌ های ۹۰ درجه است. به این معنی که محل‌ هایی که زاویه ۹۰ درجه دارند باید فیله کشی یا ماهیچه کشی شوند تا ایزوگام به راحتی بر روی آن ها اجرا شود.

۵) نصب و راه اندازی ایزوگام

پس از انجام مراحل قبلی، نوبت به نصب ایزوگام می‌ رسد که حتما باید طبق آموزش نصب ایزوگام انجام گردد. بدین منظور ابتدا باید رول‌ های ایزوگام باز شوند.

طریقه ی نصب ایزوگام یز به این صورت است که رول‌ های ایزوگام باید با رعایت فاصله‌ ی همپوشانی مناسب که در حدود ۱۰ سانتیمتر است، اجرا شوند. بنابراین، اگر سطح مورد نظر بزرگ باشد، رول ها باید به قسمت‌ های مساوی تقسیم شوند. به این صورت که ابتدا سطح کار با فواصلی به عرض ۹۰ سانتی متر نشانه‌ گذاری می شود. از آنجایی که رول‌ های ایزوگام عرض یک متری دارند، تقسیم کردن سطح به بخش‌ های ۹۰ سانتی متری برای ایجاد همپوشانی ۱۰ سانتی متری نوارهای ایزوگام است.

در همپوشانی لایه‌ ها در هنگام اجرا نیز، حتما باید به جهت شیب‌ بندی سطح مورد نظر دقت شود. به گونه‌ ای که لایه‌ ی رویی در سمتی قرار گیرد که آب از روی آن به سمت لایه‌ ی زیرین سرازیر شود. بعد از تقسیم‌بندی سطح مورد نظر نیز، عملیات نصب ایزوگام از سمت ناودان‌ ها شروع می شود. نکته‌ ی مهمی که در دستورالعمل نصب ایزوگام باید به آن توجه شود، این است که شروع کار باید از محل آبروها و ناودان‌ ها باشد. اغلب یک تکه ایزوگام به ابعاد ۵۰ در ۵۰ سانتی متر داخل قیفی ناودان قرار می‌ دهند و در جلوی ناودان‌ ها هم یک لایه‌ ی یک متری ایزوگام نصب می‌ کنند.

رول‌ های ایزوگام، در اندازه‌ های مختلفی در بازار موجود هستند. در صورت استفاده از رول‌ های ۱۰ متری، اغلب آن‌ ها را باز کرده و از وسط به دو بخش ۵ متری تقسیم می کنند تا فرآیند نصب و تراز کردن راحت‌ تر انجام شود. پس از برش رول های ایزوگام در اندازه های مورد نظر، مشعل و شعله پخش کن باید روشن شده و شعله‌ ی آن تنظیم گردد.

تنظیم شعله یکی از نکات بسیار مهم در نصب ایزوگام است. چرا که حرارت زیاد مشعل ایزوگام باعث سوختن تیشو و پلی استر داخل لایه می شود و در صورتی که حرارت از حد معمول کمتر باشد نیز عایق به طور کامل به سطح کار نچسبیده و باعث نفوذ آب و رطوبت به سطح زیرین ایزوگام می شود.

نحوه نصب ایزوگام دور لوله بخاری 

مطلبی که امروز قصد داریم درباره آن با شما صحبت کنیم راجع به نحوه نصب ایزوگام دور لوله بخاری می باشد. همواره در انجام عملیات اجرای ایزوگام محیط هایی مانند اطراف لوله بخاری، ناودان ها و … از مکان های مهمی هستند و پیاده سازی ایزوگام در این مناطق از اهمیت بالایی برخوردار است. به همین دلیل ایزولاسیون آن ها با سطوح یکنواخت دیگر فرق داشته و ما در اینجا می خواهیم به شما بگوییم که چگونه این عملیات را باید بدون اینکه به لوله بخاری شما آسیبی برسد انجام دهید.

اولین کار برای انجام این عملیات شیب‌ بندی سطح مورد نظر به گونه‌ ای که آب به سمت ناودان ها در جریان بوده و راکد بر روی سطح نماند. در مرحله بعدی باید سطح زیرین ایزوگام را به طور یکدست و عاری از هر نوع ترک‌ و یا شکاف‌ تمیز و آماده کنیم. در زمان اجرای ایزوگام دور لوله بخاری باید دست کم این عایق را ۳۰ سانتی متر بالاتر از سطح پشت بام نصب نموده و حداقل به عرض ۱۰ سانتی متر نیز به طور افقی بر روی دیوار آن را برگردانند و لایه محافظ عایق را بر روی آن ها اجرا کنند.

البته ناگفته نماند که به منظور جلوگیری از تماس لایه‌ های عایق قائم با سطوح گرم مانند لوله بخاری و دودکش ها اجرای یک لایه عایق حرارتی با استفاده از مصالح متخلخل به دور آن ها پیش از ایزولاسیون رطوبتی لازم و ضروری می باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *