تعویض ایزوگام بهتر است یا ترمیم آن؟

معمولا در مورد عایق کاری یک سطح، پس از گذشت عمر مشخصی از آغاز استفاده از آن، به دلیل خرابی های ایجاد شده در سطح آن، زمان تعویض ایزوگام یا ترمیم آن فرا می رسد. تمامی ایزوگام ها، عمر مفیدی در حدود ۱۵ سال دارند. البته در صورت تأثیر عوامل خاجی بر آن ها و بروز مشکلاتی مانند سوراخ شدگی توسط یک جسم خارجی در سطح آن ها و یا حتی آسیب های ناشی از عدم نصب صحیح آن ها، این عمر مفید کاهش می یابد. شایان ذکر است که زمان تعویض یا تعمیر ایزوگام تا حدودی به محل نصب آن، مانند پشت بام یا سرویس بهداشتی نیز بستگی دارد.

اما به طور کلی در صورت مشاهده ی نشتی و نفوذ رطوبت در هر قسمت از ایزوگام، شما باید به فکر تعویض ایزوگام یا تعمیر آن باشید و یا اگر حدود ۱۰ سال از زمان استفاده از ایزوگام مورد نظر می گذرد، بهتر است هر سال ظاهر آن را بررسی کرده و در صورت وجود مشکل، در صدد رفع آن برآیید. در این زمینه، برای این که بدانید تعویض ایزوگام بهتر است یا ترمیم آن، باید پس از بررسی دقیق سطح ایزوگام، با توجه به نوع آسیب به وجود آمده، یکی از دو روش را انتخاب نمایید؛ که در این مقاله به بررسی هر یک از این روش ها خواهیم پرپاخت.

تعویض ایزوگام یا ترمیم آن

علائم نشان دهنده تعویض ایزوگام یا ترمیم آن

همانطور که گفته شد، در صورتی که مدت زیادی از عمر ایزوگام می گذرد و حتی دارای نشتی و نفوذ رطوبت هم نیست، باید ظاهر آن بررسی گردد؛ چرا که ممکن است به دلیل افت کیفیت ناشی از گذر زمان و استفاده ی زیاد، نیاز به لکه گیری و یا حتی تعویض داشته باشد. این مسئله بیشتر در مورد ایزوگام پشت بام که همواره تحت تأثیر تابش مستقیم نور خورشید و عوامل محیطی قرار دارد، دیده می شود.

اما گاهی حتی با وجود این که ایزوگام مورد نظر تازه نصب شده است و مدت زیادی از زمان استفاده از آن نگذشته است، ممکن است به دلایل مختلف مانند برخورد اشیاء تیز یا قرار دادن اجسام سنگین بر روی آن و یا حتی مشکلات ناشی از معایب نصب، دچار نشتی و نفوذ رطوبت گردد. در صورت قرار گیری در هر یک از این شرایط، سطح این عایق رطوبتی را بررسی نمایید و با توجه به مواردی که در ادامه ذکر می شود، نسبت به تعویض ایزوگام یا ترمیم آن، تصمیم گیری نمایید.

۱) وجود ترک خوردگی

مشکل ترک خوردگی در سطح ایزوگام، در اثر تبخیر شدن مواد فرار نفتی به کار رفته در این عایق رطوبتی اتفاق می افتد، البته این مسئله غالبا در مورد ایزوگام پشت بام اتفاق می‌ افتد که برای حل این مشکل، می‌ توان از روش ترمیم یا تعویض ایزوگام استفاده کرد.

۲) وجود چروکیدگی

این مشکل از جمله مشکلات ایجاد شده به دلیل معایب نصب ایزوگام می باشد و معمولا در اثر کم بودن حرارت در هنگام نصب و اجرای ایزوگام اتفاق می‌ افتد. در این شرایط برای رفع این مشکل، باید از روش تعویض ایزوگام استفاده کرد. اما بسته به مساحت و ابعاد چروک ایجاد شده، می‌توان از روش ترمیم نیز استفاده کرد که به منظور ترمیم ایزوگام در این شرایط، باید بخش چروکیده کاملاً برداشته شود.

۳) وجود تاول

این مشکل نیز از جمله آسیب های ناشی از معایب حین نصب و راه اندازی ایزوگام می باشد. به این ترتیب که اگر ژسطح زیر ایزوگام در هنگام اجرای عملیات نصب، مرطوب باشد، بر روی کار تاول ایجاد خوداهد شد. در این مورد نیز راه حل رفع مشکل، تعویض ایزوگام است. اما در این مورد هم، در صورتی که سطح آسیب کم و محدود باشد، می‌توان تنها بخش آسیب دیده را ترمیم کرد.

۴) وجود پوسیدگی در سطح ایزوگام

از جمله آسیب هایی که به مرور زمان در سطح ایزوگام ایجاد می شود، پوسیدگی و کهنگی سطح ایزوگام است. برای رفع علائم و مشکلات ناشی از این آسیب، ایزوگام مورد نظر باید تعویض گردد.

مزایا و معایب ترمیم ایزوگام

ترمیم ایزوگام نسبت به تعویض آن دارای مزایا و معایبی است که در این قسمت به برخی از آن ها اشاره می کنیم. یکی از مهم ترین و اصلی ترین مزیت های ترمیم ایزوگام نسبت به تعویض آن این است که هزینه ی کمتری دارد. اما از جمله معایب آن، این است که به دلیل این که مدتی از عمر ایزوگام گذشته است، حتی با وجود تعمیر قسمت های آسیب دیده، احتمال خرابی زود هنگام در قسمت های دیگر نیز وجود دارد.

همچنین در صورتی که ترمیم ایزوگام به درستی انجام نشود، احتمال کنده شدن لایه های ایزوگام در قسمت های ترمیم شده و نفوذ رطوبت وجود خواهد داشت. علاوه بر این با تعمیر ایزوگام و نصب لایه های اضافی در قسمت های آسیب دیده، بار اضافی نیز به ساختمان وارد خواهد شد.

مزایا و معایب تعویض ایزوگام کدامند؟

تعویض ایزوگام نیز در مقایسه با ترمیم آن دارای مزایا و معایبی است که عبارتند از:

مهمترین مزیت تعویض ایزوگام، وارد نشدن بار اضافی به ساختمان می باشد. علاوه بر آن امکان بررسی وضعیت زیرسازی و همچنین شیب سطح مورد نظر نیز از مزایای مهم این روش می باشد. اما در این روش به دلیل کندن لایه های قبلی و اجرای زیرسازی جدید، هزینه ها نسبت به روش ترمیم ایزوگام بالاتر خواهد بود که هزینه ی بیشتر و همچنین طولانی تر شدن زمان نصب از جمله معایب این روش محسوب می شوند.

انتخاب روش ترمیم ایزوگام

در بررسی وضعیت ایزوگام آسیب دیده برای انتخاب این که ترمیم ایزوگام بهتر است یا تعویض آن، در صورتی که تصمیم به ترمیم ایزوگام گرفته شود، برای ترمیم ایزوگام باید یک سری شرایط و ویژگی‌ ها در نظر گرفته شود. به عنوان نمونه باید توجه شود که شیب سقف استاندارد باشد و همچنین لایه‌ های ایزوگام قبلی چسبندگی لازم را داشته باشند و از سطح مورد نظر جدا نشده باشند. علاوه بر این ایزوگام قبلی باید دارای سطحی صاف و خشک باشد. یک مسئله مهم نیز در مورد ترمیم ایزوگام این است که ترمیم ایزوگام باید توسط ایزوگام کارهای با تجربه و با رعایت موارد زیر انجام شود.

۱) درصورت وجود شرایط مورد نظر، برای ترمیم ترک خوردگی ایزوگام نیز می‌توان از ماستیک و چسب ایزوگام استفاده کرد یا یک لایه ایزوگام بر روی آن چسباند.

۲) همانطور که گفته شد، در هنگام ترمیم چروکیدگی ایزوگام، قسمت هایی که دچار چروکیدگی شده اند باید کاملا برداشته شوند و یا این که باید با حرارت باز شده و سپس لایه ی جدید بر روی آن‌ ها چسبانده شود.

۳) برای ترمیم تاول نیز ابتدا باید تاول‌ ها املا بریده شده و پس از برداشتن آن ها، اقدام به انجام زیرسازی لازم  و سپس ترمیم ایزوگام شود.

۴) حتما لاید توجه داشته باشید که ترمیم و لکه گیری ایزوگام در تمامی این موارد، تنها درصورتی امکان پذیر است که آسیب ایجاد شده در سطح مورد نظر، تنها یک قسمت محدود از ایزوگام را درگیر کرده باشد؛ در غیر این صورت ایزوگام باید به طور کامل تعویض شود.

انتخاب روش تعویض ایزوگام آسیب دیده

در صورتی که پس از بررسی شرایط ایزوگام، در پاسخ به این سؤال که تعویض ایزوگام بهتر است یا ترمیم آن، به این نتیجه رسیدید که تعویض ایزوگام نتیجه ی بهتری برلی عایق کاری مورد نظر خواهد داشت؛ توجه داشته باشید که برای تعویض ایزوگام باید ایزوگام قبلی حرارت داده شود تا قیر موجود در آن ذوب شود، بدین ترتیب با ذوب شدن قیر، ایزوگام از سقف جدا خواهد شد و درصورت جدا نشدن، برای کندن آن به تجهیزات مخصوصی نیاز است.

پس از جدا کردن ایزوگام از سقف ساختمان، در مرحله اول باید تمام آسیب‌ های ایجاد شده بر روی سقف توسط خمیر پرایمر و چسب ماستیک برطرف شوند و سپس باید ایزوگام جدید به صورت کاملا اصولی و صحیح توسط نصاب ایزوگام متخصص بر روی سطح نصب گردد.

تعویض ایزوگام یا ترمیم آن توسط ایزوگام کار مجرب

کارشناسان و متخصصان با تجربه ی ما در مجموعه ی ایزوگام ممتاز، توصیه می کنند که در صورتی که مدت زیادی از نصب ایزوگام می‌ گذرد و در حالت کلی ایزوگام کیفیت و کارایی خود را از دست داده است، بهتر است آن را تعویض کنید. اما اگر مدت کوتاهی از نصب ایزوگام می‌ گذرد و تنها در بخش‌ هایی از آن آثار آسیب هایی از جمله ترک خوردگی و تاول و … دیده می‌ شود، بهتر است به جای تعویض ایزوگام آن را ترمیم نمایید.

اما اگر این ایرادات در بیشتر قسمت های ایزوگام مشاهده می‌ شود، با وجود گذشت مدت کوتاهی از نصب آن، بهتر است آن را تعویض نمایید. اما در هر صورت همواره به یاد داشته باشید که کار ترمیم و تعویض این عایق رطوبتی را به یک مجموعه ی با تجربه مانند ایزوگام ممتاز بسپارید تا بتوانند با کمترین هزینه، کارایی ایزوگام مورد نظر شما را به بالاترین سطح ممکن برسانند. این مجموعه با در اختیار داشتن مجرب ترین و ماهر ترین نصابان ایزوگام تهران و کرج، انواع تعمیرات ایزوگام را در تمامی مناطق تهران و کرج با بهترین کیفیت و به صورت مقرون به صرفه برای شما انجام می دهد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *