آسفالت کاری خیابان ها

یکی از اهداف آسفالت خیابان، صاف و هموار کردن خیابان ها است. آسفالتی که برای خیابان ها مورد استفاده قرار می گیرد، دارای حالتی رطوبت آمیز است. قدمت این آسفالت که از دیرباز مورد توجه قرار می گرفته است، به زمان بابلیان بر می گردد؛ البته امروزه روش ساخت آسفالت با گذشته متفاوت می باشد.

 به این ترتیب که در گذشته آسفالت به صورت یک ماده ی چرب از بین لایه های سنگ موجود در زیر زمین به دست می آمد اما در عصر حاضر آسفالت توسط شرکت های معتبر، به صورت صنعتی و از از ترکیب شن و ماسه و قیر ساخته می شود و به عنوان یک کفپوش مستحکم برای معابر نظیر کوچه ها، خیابان ها و بزرگراه ها و همچنین پشت بام ساختمان ها مورد استفاده قرار می گیرد و به صورت صد در صد نیز قابل بازیافت می باشد. البته توجه داشته باشید که آسفالت در زبان فارسی به معنای بتن آسفالتی است، در حالی که در اصل، در زبان فرانسوی به معنای قیر است.

آسفالت کاری در خیابان ها

انواع آسفالت خیابان

آسفالت خیابان به دو دسته ی آسفالت گرم و آسفالت سرد تقسیم می شود. در این بین آسفالت گرم همانطور که از نام آن بر می آید، آسفالتی است که در آن مخلوط حاصل از ترکیب شن و ماسه و قیر، به صورت گرم حمل شده و مورد استفاده قرار می گیرد. آسفالت گرم شامل انواع زیر است:

 آسفالت رویه

آسفالت رویه در اصطلاح ویترین آسفالت خیابان است و بالاترین لایه ی آسفالت است که باید مقاومت خوبی در برابر سرما و گرما داشته و در برابر رطوبت نیز مقاوم بوده و نشتی نداشته باشد و حتی الامکان ترک نیز نخورد.

آسفالت آستر

آسفالت آستر در حقیقت لایه ای از آسفالت است که در بین قشر بتنی و قشر قیر اندود قرار داشته و ضخامتی در حدود ۲۵ صدم میلی متر دارد.

 

اساس قیری

اساس قیری به عنوان اولین لایه ی روسازی آسفالت محسوب می شود که مستقیما بر روی لایه ی اساس قرار می گیرد. اساس قیری نسبتا دارای قیر کمتری بوده و از لحاظ دانه بندی نیز دارای دانه های حجیم تری است.

 ماسه آسفالت

ماسه آسفالت که معمولا از ترکیب ماسه شکسته با ماسه طبیعی و اختلاط آن با قیر تهیه می شود، به صورت لایه ای به ضخامت ۱۵ میلی متر و یا کمی بیشتر اجرا می گردد. یکی از کاربردهای ماسه آسفالت، در ترمیم آسفالت های قدیمی و آسیب دیده است. به این ترتیب که در ترمیم آسفالت های قدیمی، پیش از روکش کردن، از ماسه آسفالت به منظور ترمیم قسمت های آسیب دیده و دارای خرابی استفاده می گردد.

آسفالت متخلخل

این نوع از آسفالت خیابان، در کارخانه ی آسفالت با استفاده از مصالح سنگی صد در صد شکسته و دارای دانه بندی باز که به صورت گرم با قیر مخلوط می گردد، تهیه می شود. آسفالت متخلخل جزء لایه های پایینی آسفالت محسوب می شود که نمی تواند به عنوان قشر جایگزین رویه ی اصلی مورد استفاده قرار گیرد و ضخامت ۲۵ الی ۴۰ میلی متر اجرا می گردد. این نوع آسفالت همانطور که از نام آن مشخص است، دارای فضاهای خالی است که مقدار فضای خالی آن، پس از کوبیده شدن در سطح راه، به حدود ۲۰ درصد می رسد.

اجرای آسفالت خیابان

مجموعه ی ایزوگام ممتاز در تمامی نمایندگی های خود در تهران و کرج، علاوه بر ارائه ی انواع خدمات ایزوگام، تمامی خدمات مربوط به آسفالتکاری و رویه های آسفالتی را نیز به بهترین شکل ممکن و با بالاترین کیفیت انجام می دهد و در این زمینه دارای سابقه ای درخشان و طولانی است. بنابراین شما عزیزان ساکن در تهران و کرج جهت دریافت خدمات آسفالت خیابان و کوچه و معابر و حتی آسفالت تمامی سطوح ساختمان های خود، به آدرس نمایندگی های این شرکت مراجعه کرده و یا با همکاران ما در این مجموعه تماس حاصل فرمایید.

کارشناسان ما در کوتاه ترین زمان از محل پروژه بازدید کرده و پس از انجام بررسی های لازم، بر اساس برنامه ریزی ها و زمان بندی های دقیق کار خود را پیش برده و تمامی مراحل آسفالت کاری را طبق برنامه برای شما اجرا خواهند کرد که مراحل مختلف اجرای آسفالت خیابان به شرح زیر است:

آماده سازی سطح خیابان

پیش از حمل و پخش آسفالت خیابان، باید سطح خیابان در مسیر عملیات از هر جهت آماده و مهیا گردد. به این صورت که اگر آسفالت بر روی قشرهای شنی و همچنین زیر اساس و اساس شکسته اجرا می گردد، حتما باید تمامی پستی ها و بلندی ها کاملا تسطیح شوند و سپس اندود نفوذی قیری یا پریم کت بر روی آن اجرا گردد. اما در صورتی که آسفالت بر روی پوشش های آسفالتی قدیمی و یا بتنی اجرا می گردد، پیش از پخش و اجرای آسفالت، حتما باید قسمت های موج دار و یا فیتیله دار آسفالت قدیمی و یا قسمت های معیوب پوشش بتنی، تعمیر و اصلاح شوند.

پس از انجام مراحل بالا، بستر کار باید از هرگونه گرد و غبار و همچنین گل و لای و مواد خارجی پاک شود.

اندود نفوذی ( پریم کت )

اندود نفوذی یا پریم کت به منظور آماده کردن سطوح زیرسازی و پخش آسفالت بر روی آن، اجرا می شود و عبارت است از یک لایه ی قیر محلول با ویسکوزیته ی کم که در سطح بستر شنی خیابان مانند زیراساس و اساس، پخش می شود. این اندود که به منظور آماده سازی سطوح زیرسازی و پخش آسفالت اجرا می گردد، در داخل خلل و فرج مصالح سنگی نفوذ کرده و علاوه بر این که موجب تحکیم و یکپارچگی مصالح می گردد، میزان چسبندگی لایه ی آسفالت به مصالح زیرین را نیز افزایش می دهد.

اندود سطحی ( تک کت )

اندود سطحی یا تک کت عبارت است از لایه ی نازکی از امولسیون قیری که با پخش بر روی سطوح آسفالتی و یا بتنی، موجب چسبندگی آسفالت به سطح زیرین آن می گردد. البته در صورتی که قرار باشد دو یا چند لایه ی آسفالت، با فاصله های زمانی یک الی دو هفته و به صورت متوالی در سطح مورد نظر پخش شوند، به شرطی که هوا سرد نباشد و باران نیز بر روی آن نباریده باشد، طبق نظر دستگاه نظارت، می توان از پخش اندود تک کت صرفنظر کرد.

پخش آسفالت خیابان

پس از طی شدن تمامی مراحل بالا و آماده شدن سطح کار، نوبت به پخش مصالح آسفالتی و کوبیدن آن می رسد. اما این نکته حتما باید مورد توجه قرار گیرد که پبش از پخش آسفالت، مسائلی از قبیل درجه حرارت محیط، آمادگی سطح کار و درجه حرارت مصالح آسفالتی، حتما باید تپسط دستگاه نظارت تأیید شوند و پیمانکار به هیچ وجه پیش از تأیید دستگاه نظارت، مجاز به پخش آسفالت نمی باشد.

پخش و اجرای آسفالت خیابان نیز با استفاده از ماشین آلات زیر انجام می گیرد:

۱) پخش آسفالت خیابان با فینیشر

پخش آسفالت خیابان با استفاده از دستگاه فینیشر انجام می گیرد. توجه داشته باشید که محفظه و پره های این دستگاه پخش کننده باید به گونه ای باشد که بتواند آسفالت را به صورت یکنواخت در جلوی صفحه های اتوی فینیشر پخش کند تا مخلوط آسفالتی به طور یکنواخت در عرض، ضخامت و شیب مورد نظر پخش شود.

 از طرف دیگر اتوی فینیشر نیز باید با مجهز بودن به وسایل تسطیح، قادر باشد که در درجه حرارت های معین، سطحی یکنواخت و همگن ایجاد کرده و از شیاردار شدن و یا فیتیله شدن آسفالت جلوگیری کند و همچنین باید به گرمکن نیز مجهز باشد تا در صورت لزوم بتوان از آن استفاده کرد. علاوه بر این فینیشر باید مجهز به کوبنده های ارتعاشی نیز باشد تا آسفالت را در لایه هایی با ضخامت های مختلف و عرض های معین پخش نماید.

۲) پخش آسفالت خیابان با گریدر

در پخش و اجرای آسفالت خیابان، پس از دریافت موافقت دستگاه نظارت، می توان به منظور تسطیح، رگلاژ و اصلاح پروفیل های موجود در سطح خیابان و یا به منظور ترمیم و بازسازی شیب عرضی در قوس ها، از دستگاه گریدر استفاده کرد. برای این که آسفالت به صورت یکنواخت با گریدر پخش شود، در مرحله ی اول باید سطح کار در طول مورد نظر، در امتداد محور و کناره های مسیر میخکوبی و ریسمان کشی گردد و سپس با توجه به ارتفاعات به دست آمده از طریق میخکوبی، پخش آسفالت در سطح ریسه ها در خیابان انجام شود.

به این منظور دستگاه گریدر بدون مانور اضافی و جا به جایی آسفالت، پخش آسفالت را انجام می دهد و مرحله ی بعد صاف کردن آسفالت با غلتک چرخ آهنی است و برای تراکم آسفالت نیز از غلتک چرخ لاستیکی استفاده می شود. به طور کلی پخش آسفالت با گریدر باعث ایجاد یک سطح با بافت درشت و همچنین با زبری زیاد می گردد که موجب ایجاد پیوستگی این این قشر و قشر رویه ی آسفالتی می گردد.

نکاتی که در مورد آسفالت خیابان باید مورد توجه قرار گیرند

پخش آسفالت به هیچ عنوان در مواقع بارانی و یا روی سطوح آلوده و یا یخ زده و همچنین در دمای محیط کمتر از ۷درجه سلسیوس مجاز نمی باشد. نکات دیگری که باید در مورد پخش آسفالت خیابان، مورد توجه قرار گیرند، عبارتند از:

۱) درجه حرارت پخش آسفالت خیابان

درجه حرارت پخش مخلوط آسفالتی به عواملی مانند درجه حرارت محیط اجرای کار در هنگام پخش آسفالت، نوع و دانه بندی مصالح سنگی و همچنین نوع قیر مصرفی بستگی دارد. درجه حرارت سطح کار نیز نباید کمتر از ۲۵ درجه سلسیوس باشد.

۲) تراکم آسفالت خیابان

کوبیدن آسفالت با استفاده از غلتک هایی مانند غلتک های فولادی سه چرخ، غلتک های لرزشی، غلتک های لاستیکی، غلتک های دو چرخ یا سه چرخ و غلتک های مختلط انجام می شود. نوع و تعداد غلتک های مورد نیاز برای این کار، بر اساس مقدار آسفالت پخش شده تعیین می گردد و حتما باید به تأیید دستگاه نظارت نیز برسد. اما یک قانون کلی که در این مورد وجود دارد، این است که تعداد غلتک ها باید برای به دست آوردن تراکم مورد نیاز کافی بوده و نباید کمتر از دو دستگاه نیز باشند.

۳) نحوه کوبیدن آسفالت در خیابان

کوبیدن و تراکم آسفالت خیابان باید بلافاصله پس از پخش آسفالت انجام گیرد. به این منظور درجه حرارت پخش آسفالت باید به گونه ای باشد که آسفالت، توانایی تحمل وزن غلتک و اثرات ارتعاشی غلتک های لرزشی را داشته و زیر بار چرخ آن ها فیتیله و یا جا به جا نگردد و در سطح کار، پس از اتمام غلتک زنی، شیارهای سطحی و طولی به وجود نیاید. در غلتک زنی، تغییر مسیر غلتک ها و جلو و عقب رفتن آن ها باید به آهستگی انجام گیرد و غلتک زنی نیز باید به این صورت باشد که غلتک در هر گذر خود، قسمتی از گذر قبلی را نیز بپوشاند تا یک تراکم یکنواخت و همگن در سطح کار به وجود بیاید.

۴) کنترل عبور و مرور در هنگام اجرای آسفالت کاری خیابان

در حین اجرای آسفالت خیابان و تا پیش از اتمام مراحل سه گانه ی کوبش، باید از عبور و مرور بر روی سطح آسفالت جلوگیری شود و تنها پس از اتمام مرحله سوم کوبیدن و هنگامی که حداقل سه ساعت از زمان اتمام کار گذشته باشد و دمای آسفالت زیر ۴۰ درجه ی سانتی گراد باشد و به حدی سرد و سخت شده باشد که آثار چرخ ماشین آلات بر روی آن باقی نماند، در این شرایط عبور و مرور بر روی آن مجاز خواهد بود.

نحوه محاسبه ی هزینه ی آسفالت خیابان

در این قسمت به بررسی نحوه ی محاسبه ی هزینه ی آسفالت خیابان می پردازیم.

– در حالت کلی محاسبه ی قیمت آسفالت بر اساس حجم آسفالت مصرفی و یا به عبارت دیگر بر اساس میزان آسفالت مصرفی در هر متر مربع انجام می گیرد؛ محاسبه ی کم و بیش پیچیده ای که برای تعیین قیمت ساخت آسفالت استفاده می گردد، به این صورت است که در مورد آسفالتی که زمینی به مساحت تقریبی ۴/۱ ‌× ۴/۱ یا همان ۱۶/۸۱ متر مربع را به ضخامت ۶ سانتی متر پوشش می دهد؛ اگر هر متر مکعب از آسفالت، ۲۳۰۰ کیلوگرم در نظر گرفته شود، طبق استانداردهای موجود، در هر ۱۱۵۰ کیلو آسفالت، ۵۶ کیلوگرم قیر استفاده می گردد و بر همین اساس هر متر مکعب آسفالت، دارای حدود ۱۱۲ کیلوگرم قیر می باشد.

– البته باید توجه داشته باشید که علاوه بر متراژ کوچه، خیابان و معابر مختلف و حجم آسفالت مصرفی، نوع آسفالت خیابان مورد استفاده و کیفیت مصالح مورد استفاده در ساخت آسفالت نیز در برآورد هزینه ی آسفالت مؤثر می باشند.

– عامل دیگری که موجب تغییر قیمت نهایی آسفالت می گردد، میزان فاصله ی محل اجرای پروژه با کارخانه ی تولید آسفالت است که بر هزینه ی حمل آسفالت تأثیر می گذارد. علاوه بر این، در مورد فواصل دورتر، آسفالت در هنگام حمل به محل پروژه سرد شده و کیفیت خود را از دست می دهد.

– علاوه بر موارد فوق، شرایط اقتصادی موجود در جامعه و تغییر لحظه ای قیمت ها و همچنین نوسانات قیمت ارز در کشور نیز بر قیمت آسفالت مورد استفاده برای خیابان ها تأثیر می گذارد و موجب می شود که شرکت ها نتوانند قیمت دقیق و ثابتی را برای آسفالت ارائه دهند. در همین راستا شما عزیزان ساکن در مناطق مختلف تهران و کرج می توانید برای اطلاع از قیمت های روز انواع آسفالت های خیابان به نمایندگی های ایزوگام ممتاز مراجعه کرده و یا با همکاران ما ذر واحد فروش این شرکت تماس حاصل فرمایید.

برترین مجری آسفالتکاری خیابان ها در تهران و کرج

برخلاف شهرهای اروپایی که در آن ها پوشش کف خیابان ها سنگ فرش می باشد، تقریبا در تمامی شهرهای ایران و حتی در آسیا، پوشش کف خیابان، آسفالت است. از همین رو در شهرهای بزرگ و پر ترددی مانند تهران و کرج، کیفیت آسفالت خیابان و نحوه ی اجرای آن، از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است. اما متأسفانه در بیشتر موارد با توجه به این که آسفالت کف خیابان ها در تهران و کرج قدیمی هستند، دارای مشکلاتی مانند فرسودگی و ترک ترک شدن هستند. این رویه های آسفالتی در بیشتر موارد نیاز به ترمیم داشته و حتی گاها نیاز به برداشتن آسفالت قدیمی و زیرسازی مجدد و اجرای مجدد لایه های آسفالتی دارند.

شرکت ایزوگام ممتاز که به عنوان یک شرکت معتبر و خوش سابقه در زمینه ی تمامی انواع عایق کاری در تهران و کرج فعالیت دارد، در زمینه ی پروژه های راه سازی و آسفالت کاری نیز در نمایندگی های مختلف خود در تمامی مناطق تهران و کرج، آماده ی ارائه ی خدمات بسیار با کیفیت با عمر مفید طولانی می باشد. این مجموعه با به کارگیری مجرب ترین و ماهر ترین آسفالتکارهای تهران و کرج و با بهره گیری از تجهیزات و ماشین آلات مدرن و روز دنیا به عنوان برترین مجری آسفالت خیابان در تهران و کرج شناخته شده است

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *