راه های افزایش طول عمر ایزوگام

افزایش طول عمر ایزوگام راهکارهایی دارد که در این مطلب قصد داریم به بررسی عوامل تأثیرگذار بر طول عمر ایزوگام و راهکارهای افزایش آن بپردازیم. ایزوگام از مواد اولیه ای مانند قیر و الیاف مصنوعی تشکیل شده است. این عایق پیش ساخته با استفاده از گرمای مشعل بر روی سطح پشت بام یا سطوح دیگر نصب می گردد. اما باید توجه داشته باشید که انواع ایزوگام ها نیز مانند سایر عایق های رطوبتی عمر مشخصی دارند که بسته به شرایط مختلف و عوامل محیطی متعدد، متفاوت است.

در شرایط عادی عمر مفید ایزوگام های با کیفیت در حدود ۱۶ سال است و پس از این مدت معمولا نیاز به تعمیر خواهند داشت. البته طول عمر انواع ایزوگام ها علاوه بر کیفیت ایزوگام به موارد دیگری از جمله روش نگهداری از ایزوگام نیز بستگی دارد.چ که در این مطلب به برخی از عوامل تأثیر گذار در افزایش طول عمر ایزوگام اشاره خواهیم کرد.

افزایش طول عمر ایزوگام

چه عواملی موجب افزایش طول عمر ایزوگام می شوند؟

عمر مفید انواع مختلف ایزوگام به عوامل متعددی بستگی دارد که در این قسمت به چند مورد از این عوامل که موجب کاهش یا افزایش طول عمر ایزوگام می شوند، اشاره می شود. اگر به این نکات توجه شود، در آینده موجب جلوگیری از ایجاد مشکلات احتمالی برای عایق کاری مورد نظر می گردد. این عوامل عبارتند از:

۱) کیفیت ایزوگام

از جمله مسائلی که در طول عمر ایزوگام بسیار تأثیرگذار است، کیفیت ایزوگام خریداری شده است؛ به طوری که مانند هر محصول دیگری، می توان گفت که مهم ترین و اصلی ترین عامل در افزایش طول عمر ایزوگام، کیفیت آن است. کیفیت این عایق های پیش ساخته نیز به طور عمده با توجه به مواد اولیه ی مورد استفاده در تولید آن و به ویژه کیفیت قیر مورد استفاده در آن، تعیین می شود. ایزوگام هایی که برای عایق کاری سطوح مختلف مورد استفاده قرار می گیرند، با توجه به کیفیت آن ها در چند نوع، درجه بندی می گردند، که عبارتند از: ایزوگام های پلیمری، ایزوگام های دمیده، ایزوگام های دو لایه و ایزوگام های تک لایه.

البته گاهی اوقات، برخی از شرکت های نا معتبر در عین حال که از مواد اولیه ی درجه ۳ برای تولید ایزوگام استفاده می کنند، ایزوگام های تولیدی خود را با عنوان ایزوگام درجه یک در بازار به فروش می رسانند. ساکنین محترم تمامی مناطق تهران و کرج می توانند جهت تهیه ی ایزوگام های درجه یک و اصل با کیفیت بسیار بالا و یا به منظور بهره مندی از انواع خدمات ایزوگام و سایر عایق های رطوبتی توسط نصابان متخصص، به آدرس نمایندگی های رسمی مجموعه ی ایزوگام ممتاز در این مناطق مراجعه فرمایید و یا با شماره تلفن های درج شده در سایت این شرکت، تماس حاصل فرمایید. همکاران ما در تمامی روزهای هفته به صورت ۲۴ ساعته پاسخ گوی شما عزیزان خواهند بود.

۲) نصب و اجرای صحیح ایزوگام

مسئله دیگری که در افزایش طول عمر ایزوگام تأثیر دارد، نصب و اجرای صحیح ایزوگام است. چرا که حتی در صورتی که از با بهترین و درجه یک ترین ایزوگام تولید شده از مواد اولیه ی با کیفیت نیز استفاده گردد، اما نحوه ی نصب و اجرای آن اصولی و مطابق استانداردها نباشد، در این صورت بر کیفیت و کارایی عایق کاری نیز تأثیر داشته و در نتیجه موجب کاهش طول عمر ایزوگام خواهد شد.

بنابراین توجه به این نکته ضروری است که برای نصب و راه اندازی ایزوگام حتما باید از نصابان حرفه ای ایزوگام که در این زمینه دارای تخصص و مهارت کافی هستند، استفاده گردد تا به صورت اصولی و صحیح اقدام به راه اندازی و اجرای ایزوگام در سطح مورد نظر نمایند و در نهایت موجب افزایش طول عمر ایزوگام گردند. مجموعه ی ایزوگام ممتاز با به کار گیری تیم حرفه ای و ایزوگام کارهای متخصص خود، همواره بهترین خدمات نصب و راه اندازی ایزوگام را به شما عرضه خواهد کرد.

۳) روش صحیح نگهداری از ایزوگام

همه ی کالاهایی که مورد استفاده قرار می گیرند، برای این که عمر مفید بیشتری داشته باشند، نیاز به نگهداری صحیح و روش بهره برداری اصولی دارند؛ عایق های رطوبتی نیز از این قاعده مستثنی نیست. یک عایق کاری بدون نقص که دارای یک ایزوگام درجه یک و با کیفیت است و به طور صحیح و اصولی نصب و اجرا شده است، باید به روش صحیح مورد استفاده و نگهداری قرار گیرد تا طول عمر بهینه ی آن افزایش یابد.

بدین ترتیب که در درجه ی اول باید از وارد آمدن هرگونه ضربه به سطح ایزوگام و همچنین سوراخ شدن لایه های شکم جلوگیری شود و علاوه بر آن در مورد تعمیرات نیز پس از راه اندازی و در حین استفاده از ایزوگام، باید دقت لازم به خرج داده شود. توجه به این مطلب ضروری است که اگر هر چند سال یک بار به تعمیر ایزوگام پرداخته شود، در هر بار تعمیر، هزینه ی زیادی نیز برای مالکان به دنبال نخواهد داشت؛ دلیل این امر نیز آن است که همواره هزینه ی تعمیرات جزئی بسیار کمتر از تعمیرات کلان مانند رفع نشتی آب است و  به طور کلی مراقبت از ایزوگام و تعمیرات به موقع آن، موجب افزایش طول عمر ایزوگام می شود.

۴) محل نصب ایزوگام

در راستای افزایش طول عمر ایزوگام، سطح و.رد نظر برای نصب ایزوگام نیز باید طوری باشد که متناسب با نوع ایزوگام و روکش های استفاده شده در ساخت ایزوگام باشد و به طور کلی هر نوع ایزوگام باید در شرایط محیطی و اقلیم مناسب خود به کار گرفته شود. بر اساس این دستورالعمل، آن نوع از ایزوگام هایی که برای شرایط آب و هوایی مناطق سردسیر تولید شده اند، نباید در مناطق گرمسیر مورد استفاده قرار بگیرند، زیرا که برای شرایط آب و هوایی مناطق گرمسیر مناسب نیستند و در این شرایط دچار آسیب خواهند شد؛

این مسئله در مورد ایزوگام های تولید شده برای مناطق گرمسیر هم صدق می کند.یک مثال دیگر در مورد این موضوع این است که ایزوگام های تک لایه برای عایث کاری محل های حساس با اهمیت بالا توصیه نمی شوند، زیرا به دلیل این که این ایزوگام ها نسبت به ایزوگام های دو لایه استحکام و مقاومت پایین تری دارند، بنابراین ممکن است با از بین رفتن لایه ی ایزوگام، خسارات جبران ناپذیری در سازه ایجاد شود.

راهکارهای افزایش طول عمر ایزوگام

با توجه به مطالبی که در بالا اشاره شد، راهکارها و اقداماتی وجود دارند که رعایت کردن آن ها می تواند موجب افزایش طول عمر ایزوگام گردد که در این قسمت به برخی از این اقدامات اشاره خواهیم کرد.

۱) زیرسازی مناسب برای ایزوگام

از جمله مواردی که در افزایش طول عمر مفید ایزوگام، تأثیر زیادی دارند، زیرسازی مناسب از جمله تنظیم صحیح شیب سطح زیر ایزوگام، است که حتما باید در هنگام نصب، توسط نصاب مورد توجه قرار گیرد.

۲) تخصص نصاب ایزوگام

میزان تجربه و تخصص ایزوگام کار، تأثیر بسیار زیادی در کیفیت و عمر عایق کاری دارد. بر همین اساس در صورتی که نصاب ایزوگام، مهارت کافی نداشته باشد و یا دقت کافی در مراحل نصب و راه اندازی عایق کاری نداشته باشد، ایزوگام اجرا شده دچار آسیب می شود و ترک خورده و یا طبله می کند و به این ترتیب کیفیت و کارایی مورد نظر را نخواهد داشت و عمر مفید آن کاهش می یابد.

۳) استفاده از ایزوگام اصل

در عایق کاری سطوح مختلف، به منظور افزایش طول عمر ایزوگام، بهتر است از ایزوگام های اصل استاندارد با برندهای معتبر و شناخته شده استفاده گردد. در همین راستا بهتر است، برندهای درجه یک ایزوگام از مراکز معتبر و قابل اعتماد تهیه گردند تا بتوان از کیفیت آن ها اطمینان حاصل کرد.

توصیه ی کارشناسان متخصص ما در مجموعه ی ایزوگام ممتاز این است که همواره بهتر است از ایزوگام های مرغوب و اصل استفاده کنید و از به کار بردن ایزوگام های نا مرغوب با کیفیت پایین خودداری کنید، هر چند که این ایزوگام های بی کیفیت به طور قطع، هزینه ی پایین تری نیز خواهند داشت. دلیل عمده ی تأکید بر این مسئله نیز آن است که محصولاتی که دارای کیفیت پایین تری هستند، به مرور زمان حالت الاستیکی خود را از دست داده و دچار آسیب دیدگی های مختلفی شده و یا سوراخ شده و از سطح مورد نظر جدا می گردند.

۴) استفاده از هر ایزوگام در شرایط اقلیمی متناسب با آن

انواع ایزوگام ها باید با توجه به ویژگی هایی که دارند، در سطوح و شرایط اقلیمی متناسب با آن ها استفاده شوند. به عنوان نمونه ایزوگام هایی که دارای روکش آلومینیومی هستند، برای عایق کاری مکان هایی مانند پشت بام مناسب هستند.

۵) بهره برداری صحیح از ایزوگام

به منظور افزایش طول عمر ایزوگام باید از ایزوگام ها به صورت صحیح و اصولی بهره برداری شود، از جمله این که قرار دادن اجسام سنگین بر روی ایزوگام و یا وارد شدن ضربه به سطح آن جلوگیری شود، زیرا سوراخ شدن و یا پاره شدن لایه های ایزوگام موجب کاهش عمر مفید آن می گردد. از طرف دیگر در شرایطی که کولر نشتی داشته باشد و به طور مداوم بر روی فویل و سطح ایزوگام آب بریزد که این مسئله نیز به مرور زمان موجب ایجاد آسیب و خسارت در ایزوگام مورد نظر خواهد شد.

عمر مفید ایزوگام چقدر است؟

عمر مفید انواع ایزوگام ها معمولا به ویژگی های ایزوگام از جمله جنس ایزوگام، کیفیت نصب ایزوگام و همچنین روش نگهداری از ایزوگام و شرایط بهره برداری از آن بستگی دارد. اما در حالت عادی و در شرایط ایده آل عمر مفید ایزوگام ها را برابر با ۱۶ سال در نظر می گیرند.

اما ممکن است گاهی تأثیر عوامل مختلف، موجب کاهش این مقدار شود. توجه داشته باشید که به منظور تشخیص اتمام عمر مفید ایزوگام، اگر به ایزوگام کهنه و فرسوده توجه کنید، در صورتی که نخ های لایه های رویی قابل مشاهده باشند و همچنین ایزوگام حالت براق به خود گرفته باشد، این شرایط نشان دهنده ی پایان یافتن عمر ایزوگام خواهد بود.

گارانتی عمر مفید ایزوگام

بیمه نامه هایی که در هنگام تهیه ی انواع مختلف ایزوگام، به منظور گارانتی عمر مفید ایزوگام صادر می گردند، معمولا در سه نسخه می باشد که هر نسخه از آن ها در اختیار خریدار، فروشنده و همچنین شرکت بیمه قرار داده می شوند. اما نکته ای که در هنگام خرید ایزوگام باید مورد توجه قرار دهید، این است که این بیمه نامه حتما باید دارای تأییدیه ی شرکت بیمه و همچنین دارای مهر و امضا بر روی آن باشد، در غیر این صورت فاقد ارزش قانونی خواهد بود.

همانطور که ذکر شد، یک نسخه از بیمه نامه نیز متعلق به شرکت بیمه است که حتما باید به شرکت بیمه ارسال گردد و رسید پستی آن نزد خریدار نگهداری شود تا در صورت ایجاد هر گونه خرابی در کالای مورد نظر یا احتمالا کاهش عمر مفید ایزوگام، بتوان از تعهدات قید شده در بیمه، استفاده کرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *